“We willen een betrouwbare outsourcing partner zijn”

“Het leven bestaat altijd uit toevalligheden en kleine ‘gelukskes.” Het is een quote van Gert Arras, die samen met Marijke Migom in 2023 Bos|s oprichtte. Bos|s speelt handig in op de personeelskrapte in de accountancysector. Dat doen ze door accountantskantoren te ontzorgen van routinematige taken. 

“We kunnen blijven klagen over het tekort aan personeel, maar dat lost niks op”, zegt Gert. Het aantrekken en behouden van gekwalificeerde accountants was ook voor QFK Tax Accountants, met vestigingen in Olen en Retie, een probleem. 



“Van de personeelskrapte profiteren vooral de recruiters”

Zo stelt Gert vast. “Zij proberen boekhoudkundige profielen te overhalen om de overstap naar een ander kantoor te maken. De kandidaat wordt dan aan woekerprijzen aangeboden, zonder enige garantie. Jammer genoeg heb ik dit soort maffiapraktijken ook meegemaakt. Tot overmaat van ramp vertrok ook mijn Noord-Macedonische kracht, die twee jaar lang actief was in het kantoor. Ze was haar grote liefde naar België gevolgd, maar jammer genoeg duren niet alle mooie liedjes lang.” 

 

“Toen ze terugkeerde naar Noord-Macedonië, zijn Marijke en ik haar achterna gereisd. We wilden bekijken of we voor haar geen thuiswerk konden organiseren. In Noord-Macedonië merkten we al snel dat je hier iets gemakkelijker gekwalificeerde accountantsprofielen vindt. In eerste instantie was het de bedoeling om de werkdruk in het eigen kantoor te verminderen.


Andere accountantskantoren helpen bij hun administratieve taken

Pas daarna rijpte de idee dat we ook andere accountantskantoren zouden kunnen helpen bij hun administratieve taken. Op die manier kan de interne medewerker de focus leggen op de controle van een dossier en het onderhouden van de klantrelaties.”

 

De Bos|s medewerkers werken dedicated voor een accountantskantoor. Naast een doorgedreven opleiding krijgen zij ook de mogelijkheid om twee weken mee te draaien in het Belgisch kantoor, waarvoor ze gaan werken. “Op die manier leren ze elkaar beter kennen en vallen de barrières weg”, weet Marijke Migom. “Uiteraard verandert ook het takenpakket van de medewerkers in België. Zij krijgen nu meer tijd voor de afwerking van dossiers en de besprekingen met klanten. Bijkomend voordeel is dat junior profielen veel sneller op een hoger niveau geraken. Vroeger waren dat mensen die in de eerste jaren hoofdzakelijk facturen aan het inboeken waren.”


Focus verleggen naar post-accounting

Marijke en Gert beseffen dat de manuele verwerking van facturen vanaf 2026 drastisch zal verminderen met de verplichte e-invoicing en het hele Peppol-gebeuren. Daardoor zal de focus meer en meer verlegd worden naar het post-accounting gedeelte, ook bij de medewerkers van Bos|s. “Belgische accountancy bedrijven gaan echt keuzes moeten maken”, zegt Gert. “Ze kunnen nu nog hun interne medewerkers omscholen door (al een gedeelte van) het administratief werk uit te besteden.”

 

Gert Arras ziet op termijn kleine kantoren verdwijnen, tenzij ze zich specialiseren. “De administratieve verplichtingen, de opeenvolgende deadlines, de strengere regelgeving en het hele IT-gebeuren zorgen voor heel veel druk. Ofwel ga je naar een soort franchisemodel, waar je gemeenschappelijk gebruik maakt van bepaalde diensten, of anders verkoop je je kantoor aan de grote groepen zoals Moore, PIA of Van Havermaet.”



Boekhoudstraat om digitalisering te ondersteunen

Wat ook opvalt bij Marijke en Gert is dat nog heel veel kantoren niet doorgedreven gedigitaliseerd zijn. “Ook die kantoren willen we vanaf het najaar ondersteunen met ons aanbod van een uitgekiende boekhoudstraat.

 

Een boekhoudstraat verbindt de verschillende softwaretoepassingen met elkaar, zodat de boekhoudprocessen meer geautomatiseerd kunnen verlopen. Het is dus van belang om te kiezen voor software die met elkaar integreert en past bij het kantoor én de klanten. Momenteel zijn we nog in onderhandeling met de softwarehuizen over de licenties. Niet vergeten dat heel wat accountants al 50+ zijn. Vaak ontbreekt dan de kennis of de goesting om heel het digitalisatietraject uit te werken. Wat vaak ook vergeten wordt is dat het digitaal mee zijn belangrijk is voor de toekomstige waardebepaling van het kantoor.”


Een match met de opdrachtgever is noodzakelijk

Tot slot wil Marijke nog meegeven dat Bos|s niet zomaar met iedereen in zee gaat. “Er moet een duidelijke match zijn. De voertaal tussen de opdrachtgever en de equipe in Noord-Macedonië is Engels, al zou het ook in het Frans kunnen. Omdat het dedicated team als een verlengstuk van het Belgisch kantoor werkt, mikken we ook op een samenwerking op lange termijn. En dat allemaal aan een vaste kost per medewerker, zonder zich zorgen te hoeven maken over de variabele kosten.”

 

Over hoe groot Bos|s kan worden is Gert Arras heel duidelijk. “In onze kantoren in Skopje en Stip kunnen we makkelijk 60 mensen tewerkstellen. We hebben nu een HR-consultant ter plaatse zodat de werving en selectie sneller kan gaan. Tegen het einde van het jaar mikken we op 20 mensen. Maar bovenal willen we een betrouwbare outsourcingpartner zijn. Zo kan het cliënt-accountantskantoor zich helemaal richten op de toekomstige uitdagingen. Het werkt, want we hebben zelf anderhalf jaar proefgedraaid.”

 

Danny De Pourcq


Overtuigd van Bos|S? Ga dan zeker eens kijken op hun site.
X
AccDesk maakt enkel gebruik van noodzakelijke cookies. In onze privacyverklaring leest u daar meer over.
Aanvaarden