Hoe kijk jij naar de accountancysector?
Yannick: “Traditioneel zitten accountantskantoren eigenlijk in een niet-schaalbaar business model. Als een kantoor vijftig procent wil groeien, dan komt het er quasi op neer dat men vijftig procent meer personeel moet aannemen. De softwarebedrijven proberen van accountancy een schaalbaar model te maken, waardoor de omzet bijvoorbeeld maal twee kan gaan, met misschien maar 30% meer middelen. Dat is een positief iets, zeker in een periode dat je moeilijk nieuwe mensen kan aantrekken.”
Je zou ook je dienstverlening schaalbaarder kunnen maken door de self-service naar je cliënteel uit te breiden, met andere woorden je zet de klant aan het werk. Heeft dit dan een ongunstig effect op het persoonlijk contact en op de prijs (want de klant vindt dan dat hij alles zelf moet doen)?
Yannick: “In een No Frills business model richt men zich op de essentie van de dienstverlening. Zonder toeters en bellen, zeg maar. Dat leidt doorgaans tot lagere kosten voor het bedrijf en lagere prijzen voor de klant. In de accountancysector zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn dat de klant zelf zijn boekhouding voert en dat je als accountant mee over de schouders kijkt. Hier bereik je klanten die hoofdzakelijk naar de prijs kijken.
Anderzijds heb je ondernemers die vooral het persoonlijk contact op prijs stellen. Dat is eigenlijk een andere doelgroep. Mijn boodschap naar kantoren is dat je de klantsegmenten die je wel en niet wil bedienen in kaart moet brengen. Dat gebeurt nu te weinig. Ook voor de klant moet het duidelijk zijn waarvoor het kantoor staat. Het grote voordeel van je tot een bepaald type van klanten te richten is dat de expertise beter en beter wordt en dat je de specificiteit van de niche beter begrijpt. Is dat moeilijker te organiseren in een groot kantoor? Misschien wel, maar een One-size-fits-allstrategie is vaak een slechte.”
Kiezen kleine kantoren best voor een niche als ze niet willen opgegeten worden door een grotere groep? En hoe blijf je aantrekkelijk als kleinere speler?
Yannick: “Ik heb altijd geleerd dat je in een consolidatiegolf vaak als nichespeler een aantrekkelijkere prooi bent. Een nichespeler kan gemakkelijker aan een groot kantoor worden toegevoegd. De overname van een one-size-fits-allkantoor brengt meer complexiteit met zich mee. Anderzijds heb je als nichespeler ook een concurrentievoordeel, omdat je de noden van de klant perfect aanvoelt. Ik ben fan op voorwaarde dat de nichemarkt groot genoeg is.”