Wat als AI straks je junior overneemt? Wat als banken jouw sector betreden? En wat als ziekteverzuim je loonkost de hoogte injaagt?
In deze nieuwsbrief krijg je inzichten, cijfers én concrete info. Van technologische evoluties tot veranderende regelgeving, zo ben jij weer helemaal mee.
Veel leesplezier!
Column
T-rekeningen
“Als Artificiële Intelligentie (AI) het werk van een junior gaat doen, hoe leert die dan nog het vak?”, blokletterde een krant onlangs. Kun je het vak van accountant nog in de vingers krijgen door de basis over te slaan?
Onlangs zetelde ik in een jury voor de evaluatie van de afstudeeropdracht van de studenten Accountancy-Fiscaliteit. De docente maakte zich zorgen over het feit dat de studenten geen T-rekeningen meer konden maken. “T-rekeningen maken het onderscheid tussen debet en credit duidelijk”, legt ze uit. “Je vindt veel gemakkelijker fouten terug.”
Een accountant-jurylid vult aan: “Als we AI willen inzetten, moeten we dan ook niet dringend beginnen nadenken over wat studenten nog moeten leren? AI automatiseert de minder leuke taken, maakt analyses en voorspelt patronen steeds sneller en slimmer. Maar wat als het systeem het mis heeft?”
“Accountancy software is eigenlijk bedoeld voor mensen die het vak door en door begrijpen. En daar gaat het de laatste tijd mis”, stelt een ontwikkelaar van een boekhoudsoftware. “De accountancysector heeft geen tekort aan automatisering, maar aan een tekort aan fundamentele vakkennis. Het klinkt misschien vreemd uit de mond van een software-ontwikkelaar, maar ik vind dat de tools het gereedschap van de accountant moeten zijn.”
De opleiding van jonge accountants zal een combinatie worden van het beste van twee werelden, vakkennis en technologie. Al zal het inzetten van Artificiële Intelligentie ook andere competenties met zich meebrengen. Sterke communicatieve vaardigheden bijvoorbeeld, om de financiële informatie op een verstaanbare manier aan klanten over te brengen. En bij voorkeur op een empathische manier.
Ja, AI zal de accountancysector aanzienlijk veranderen. Veel softwarehuizen claimen tegenwoordig dat hun producten gebruikmaken van AI, maar is dat wel zo? Of verkoopt dat beter? De meeste softwarespelers benadrukken wel dat hun AI-oplossingen bedoeld zijn om accountants te ondersteunen, niet om ze te vervangen. AI zal het beroep van accountant transformeren naar een meer adviserende en strategische rol. Jonge financiële professionals zullen veel sneller leren denken als een senior.
De uitdaging zit vandaag in de timing. Vaak hallucineren AI-oplossingen nog. Daarom is het belangrijk dat juniors de mechanismen achter de boekhouding nog (even) blijven begrijpen. Onderzoek wijst uit dat (generieke) AI-modellen regelmatig fouten maken en soms zelfs compleet fictieve informatie genereren. Op langere termijn valt niet uit te sluiten dat alle compliancetaken en inboekingen echt 100% geautomatiseerd zullen zijn, zonder tussenkomst van een boekhouder. Maar of dat het einddoel is, durft geen enkele leverancier uit te spreken. Slechte marketing, zeker?
Terug naar de juryverdediging. Ik moet eerlijk toegeven dat sommige studenten ook begonnen te hallucineren bij bepaalde vragen. Of ze de cursus geblokt hadden met ChatGPT weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ze over enkele weken in het vak stappen, misschien wel bij jou op kantoor. Maar eerst genieten ze nog van een langverdiende vakantie. En dan begint de echte opleiding. Sommige accountants willen de nieuwe krachten al meteen naar een cursus ‘klantgericht telefoneren’ sturen, want bellen hebben ze nooit geleerd. Of zullen we toch maar beginnen met enkele T-rekeningen te maken?
Danny De Pourcq
Artikel
Banken tonen interesse in accountancysector
In Noorwegen schakelen accountancybedrijven een versnelling hoger
Steeds meer banken tonen wereldwijd interesse in accountantskantoren en accountants. Banken willen hun diensten uitbreiden voorbij de traditionele bankactiviteiten. Belgische banken zijn bijvoorbeeld al begonnen met e-facturatie aan te bieden. “Zolang de dienstverlening complementair is aan de onze, kan het voor mij,” zei een voorzitter van een beroepsvereniging onlangs, “ook al zeggen de banken vandaag dat het absoluut niet de bedoeling is om de activiteiten van een accountant over te nemen, weet je met de komst van Private Equity partijen maar nooit.”
Tijdens ons recente bezoek aan Oslo gaf Daniel Kaspersen van Tripletex AS ons een waardevol inzicht in de Noorse accountancysector. In Noorwegen hebben enkele banken zich ingekocht in grote accountantskantoren. Noorwegen staat bekend om zijn hoge niveau van sociale welvaart en welzijn en zijn vooruitstrevende en duurzame energieoplossingen. Het land zet technologie en innovatie in om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Wij waren vooral onder de indruk van de vroege adoptie van de e-factuur, waardoor accountantskantoren in Noorwegen al een versnelling hoger schakelen.
Net als in andere landen zien we ook hier dat grotere accountantskantoren kleinere kantoren overnemen. De top 10 accountancygroepen hebben 35% van de markt in handen. In die top 10 zijn ook banken zoals Sparebank 1 en SR Bank vertegenwoordigd. Door samen te werken met accountancybedrijven zoals Regnskapshuset (top 5) en Forretningspartner AS (top 9) kunnen zij hun dienstenaanbod verder uitbreiden. SpareBank 1 is een van de grootste financiële groepen in Noorwegen. Met deze extra diensten denken banken hun bestaande klanten beter te kunnen bedienen en meer klanten aan te trekken. Dit versterkt de klantenbinding en biedt een concurrentievoordeel.
“Wie de factuur heeft is de baas,” zegt een accountant vaak. Dit klopt, want facturen bevatten veel interessante gegevens. Door toegang te hebben tot de facturen van een ondernemer, kan een bank een gedetailleerd inzicht krijgen in de cashflow en kredietwaardigheid van het bedrijf. Het wordt ook gemakkelijker om financiële producten op maat aan te bieden. Hoelang duurt het nog voordat banken in België een strategisch partnership aangaan met een groot accountantskantoor? Of is dit de inzet van de volgende Private Equity-ronde?
In Noorwegen zijn meer dan 20 PE-spelers actief bezig met het versneld samenvoegen van accountancykantoren. Accountancybedrijven zoals ECIT en Aider hebben technologiebedrijven overgenomen die integraties voor hen ontwikkelen. Deze bedrijven helpen hen bij het optimaliseren van interne processen, zodat accountants zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is: de ondernemer.
Kleinere kantoren werken vaak met bedrijven zoals Tripletex AS en Unimicro. Deze bedrijven bieden een alles-in-éénoplossing voor boekhouding, facturatie, salarisadministratie, onderlinge communicatie en projectbeheer. Alle administratieve taken zijn samengebracht op één platform. Voor kleinere kantoren is dit een zegen, omdat ze zelf nauwelijks IT-kennis nodig hebben. In Noorwegen hebben kleinere kantoren zeker nog bestaansrecht, hoewel ze vaak kiezen voor een bepaalde niche of specialiteit.
Voor de Noorse ondernemer is de persoonlijke relatie met zijn accountant van het grootste belang. Hoewel technologie de sector ingrijpend zal veranderen, blijft het essentieel om altijd op de hoogte te zijn van wat er bij de klant leeft.
Danny De Pourcq
In de kijker
Nieuwe vergunning voor alcohol en tabak: wat verandert er voor jou als accountant?
Sinds 1 mei 2025 geldt er één gecombineerde vergunning voor de verkoop van alcohol en tabak: de vergunning ‘handelaar alcohol en tabak’. Die vervangt de twee oude vergunningen en moet voortaan digitaal via MyMinfin worden aangevraagd.
Geen zorgen: Xerius blijft alle aanvragen, wijzigingen, stopzettingen en hernieuwingen behandelen. Met jou als vast aanspreekpunt.
Wat verandert er?
- Voor de digitale aanvraag bij MyMinfin hebben wij een tijdelijk mandaat van de onderneming nodig.
- We vragen dat mandaat rechtstreeks aan de klant. Vraag je een vergunning ‘handelaar alcohol en tabak’ aan? Geef dan gerust mee dat Xerius contact opneemt over het mandaat.
- Jij staat mee in cc, zodat je altijd op de hoogte bent. Na de aanvraag stoppen we het mandaat automatisch.
Wat met bestaande vergunningen?
Ondernemingen die al een vergunning voor de verkoop van alcohol en/of tabak hadden vóór 1 mei 2025? Die moeten deze hernieuwen vóór 31 oktober 2025. Ook dit kan je vlot via Xerius regelen.
Voor wie is de vergunning ‘handelaar alcohol en tabak’ verplicht?
Voor elke handelaar in België die alcohol en/of tabak verkoopt, zoals:
- Detail- en groothandelaars;
- Webshops en ambulante verkopers;
- Take-away en levering aan huis;
- Shishabars.
Hebben deze vergunning niet nodig:
- Horeca waar alcohol alleen ter plaatse wordt geconsumeerd;
- Personen met een vergunning als erkend entrepothouder, geregistreerde geadresseerde of afzender.
Zit je met een concrete situatie of twijfelgeval? We denken graag met je mee. Stuur je vraag naar info@xerius.be.
Kort Nieuws
Ziekteverzuim in 2024: analyse van de cijfers en impact op de loonkost
Net als in vorige jaren analyseerden we ook in 2024 het ziekteverzuim van meer dan 800.000 werknemers, verspreid over zo’n 23.000 werkgevers. De conclusie is opvallend: voor het eerst gaat meer dan 10% van alle werkdagen verloren door ziekte.
Dat cijfer weegt zwaar. Niet alleen op de zieke werknemer, maar ook op collega’s en de hele organisatie. De loonkost loopt op: kort verzuim (minder dan 30 dagen) kostte in 2024 gemiddeld 1.580,95 euro per voltijdse werknemer, exclusief patronale bijdragen. Belangrijk: dit bedrag geldt voor elke werknemer in dienst, niet enkel voor wie afwezig was. Bij een organisatie van 100 mensen loopt die kost op tot bijna 160.000 euro per jaar.
In het nieuwe verzuimrapport van SD Worx vind je heel wat cijfers en inzichten per sector, regio, leeftijdsgroep en meer.
Muziek in de zaak? Xerius regelt de Unisono-licentie
Wil je als ondernemer muziek laten horen in een zaak of praktijkruimte? Dan is een Unisono-licentie verplicht. Die licentie dekt de auteursrechten van muziek die je speelt via radio, tv of speakers – bijvoorbeeld in een wachtruimte, winkel of kapsalon.
Via Xerius kunnen ondernemers die licentie eenvoudig aanvragen. En dat kan voortaan in nog meer situaties. Naast onthaalruimtes en wachtzalen helpen we nu ook ondernemers in onder andere:
- kapperszaken en schoonheidsinstituten;
- horecazaken en winkels;
- fitnesscentra, dansscholen en DJ’s.
Aanvragen kan via Xerius Desk. De kostprijs bedraagt 66,55 euro (incl. btw).
Heeft je klant al een Unisono-licentie? En wil hij extra ruimtes doorgeven waar muziek afgespeeld wordt? Dan moet hij of zij rechtstreeks bij Unisono aankloppen.
Vragen of twijfels? Onze specialisten helpen je graag verder.
Fiscus op Zak 2025
Ook dit jaar vind je de handige gids Fiscus op Zak terug op AccDesk. Je hoeft dit keer geen papieren exemplaar te verwachten – we zetten volledig in op de digitale versie.
>> Je vindt de gids bij ‘Formulieren en documenten’ op AccDesk.
Fiscus op Zak bundelt alle actuele fiscale en sociale kerncijfers, handig samengevat op zakformaat.
Snel iets opzoeken? Dan is dit jouw vaste referentie.
Wijziging NACE-codes: dit moet je vandaag (nog niet) doen
Sinds 28 maart 2025 hanteert de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) een nieuwe versie van de NACE-codes. Die update werd automatisch doorgevoerd door de FOD Economie.
Wat is er precies veranderd?
- De oude codeversie (2008) is vervangen door een nieuwe lijst (versie 2025)
- Ondernemers mogen nog maximaal 5 hoofdactiviteiten inschrijven
- Enkel effectief uitgeoefende activiteiten mogen worden vermeld
- Hulpactiviteiten zijn geschrapt
Een voorbeeld: een osteopaat die voorheen als ‘huisarts’ stond ingeschreven, moet zijn code laten aanpassen naar de juiste omschrijving.
Deze update zorgt soms voor verwarring, zeker bij bestaande ondernemingen. Daarom zetten we de belangrijkste info nog eens op een rij.
- Nieuwe onderneming? Die schrijven we automatisch in met de nieuwe NACE-codes.
- Bestaande onderneming? Tegen november 2026 moeten alle ondernemingen in orde zijn met de nieuwe regels.
- Wijziging gepland? Dan is dat hét moment om ook de NACE-codes te herbekijken en te beperken tot maximum vijf hoofdactiviteiten.
Xerius ondersteunt je daarbij. Onze inschrijvingstool is aangepast zodat je meteen voldoet aan de nieuwe regelgeving.
Een gouden tip: controleer ook de NACE-codes bij andere wijzigingen, zoals een adreswijziging. Zo breng je alles in één keer in orde aan éénzelfde tarief.
Later volgen nog gerichte acties om je tijdig te informeren over dossiers die nog niet in regel zijn.
Verhoging maximale waarde maaltijdcheques
In het regeerakkoord werd beslist om de maximale werkgeversbijdrage in maaltijdcheques tweemaal met 2 EUR te verhogen. Inmiddels werd een wetsvoorstel ingediend dat deze plannen moet concretiseren.
Het voorstel voorziet een eerste verhoging van 2 euro vanaf mei 2025 en een tweede vanaf januari 2027. De invoering vanaf mei 2025 bleek echter niet haalbaar. Daarnaast wordt voorgesteld om de waarde van de maaltijdcheque automatisch te indexeren vanaf 2029. Men wil verder ook de maaltijdcheques volledig buiten de loonnorm houden, zodat ze geen invloed hebben op de loonkostontwikkeling.
Tot slot is er nog geen duidelijkheid over een verhoging van de fiscale aftrekbaarheid voor werkgevers, die nu beperkt is tot 2 euro per maaltijdcheque en volgens het regeerakkoord op gelijke wijze zou verhogen.
Wettelijke regels maaltijdcheques blijven gelden
Hoewel het wetsvoorstel nog niet definitief is goedgekeurd, bieden sommige leveranciers vandaag al maaltijdcheques aan met een waarde van 10 of zelfs 12 euro. Let echter goed op: zolang het wettelijke kader niet aangepast is, blijft het werkgeversaandeel beperkt tot maximaal 6,91 euro, en moet de werknemer of bedrijfsleider minstens 1,09 euro bijdragen.
Wanneer men hogere maaltijdcheques met een hogere tussenkomst van de onderneming wil invoeren, dan wordt de volledige waarde beschouwd als belastbaar loon. Het is echter wel mogelijk om hogere maaltijdcheques toe te kennen met een verhoogde persoonlijke bijdrage van de werknemer of bedrijfsleider, maar fiscaal gezien biedt dit weinig voordelen.
Het wetsvoorstel is een belangrijke stap richting modernisering van het systeem van maaltijdcheques, maar laat tegelijk nog veel vragen open. Zo is er voorlopig geen sprake van een uitdoofscenario voor de andere cheques. We volgen de verdere ontwikkelingen op en brengen je op de hoogte zodra er meer duidelijkheid is.
Deadline 30 juni: laatste kans om te switchen van sociaal secretariaat
Begeleid jij als accountant klanten die overwegen om van sociaal secretariaat te veranderen? Dan is het belangrijk om hen te herinneren aan de deadline van 30 juni. Willen ze vanaf 1 januari 2026 overstappen, dan moet hun huidige contract uiterlijk op die datum worden opgezegd. Hou er rekening mee dat de opzeg meestal aangetekend moet gebeuren tegen 25 juni.
Een overstap kan voor je klanten heel wat voordelen opleveren: lagere kosten, een betere service of een efficiëntere digitale werking. Jij bent de ideale partner om hen te helpen bij die analyse.
Waarom kiezen voor SD Worx?
Met SD Worx kies je voor een HR-partner die verder gaat dan loonsverwerking. Denk aan proactieve ondersteuning, moderne tools én oplossingen op maat van elke onderneming.
Ontdek het stappenplan en alle voordelen op de SD Worx-website: Je garantie op succes.
30 juni ook belangrijk voor wijziging sociaal verzekeringsfonds
Wil een zelfstandige op 1 januari 2026 overstappen naar Xerius sociaal verzekeringsfonds? Dan moet die ten laatste op 30 juni 2025 de overstap aanvragen.
Let op: er mag enkel worden overgestapt als de zelfstandige minstens 4 jaar aangesloten is bij het huidige fonds.
Wist je dat je bij Xerius kan doorgeven welke klanten jouw kantoor zoekt?
Niet elke ondernemer past bij jouw kantoor. Daarom geven we je bij Xerius de kans om zelf aan te geven welke klanten je zoekt, of juist niet.
Zo brengen we alleen zelfstandigen met jou in contact als jullie écht bij elkaar passen. En vermijden we tijdverlies of frustraties, aan beide kanten.
Daarom deze warme oproep:
- Ben je nog niet geregistreerd? Laat ons weten wie je zoekt.
- Zijn je voorkeuren veranderd? Pas ze aan. Misschien heb je ooit een klantenstop aangegeven die vandaag niet meer geldt.
- Geen update? Dan blijven je bestaande voorkeuren gewoon geldig.
Zo zorgen we samen voor de juiste match tussen ondernemer en accountant.
Agenda
Opleiding Groeiwebinars
Deze gratis online opleidingen leveren meteen rendement op voor je zaak. Je versterkt cruciale skills en talenten bij jezelf en je medewerkers. Je speelt in op nieuwe opportuniteiten, en maakt zo je kantoor futureproof.
Bijkomend voordeel: je stemt de Groeiwebinars af op de specifieke situatie van jouw kantoor, want je kiest à la carte de webinars die jij of je medewerkers willen bijwonen.
Tot slot
Heb je vragen over een van de artikels in deze nieuwsbrief? Of wil je graag iets delen dat ook andere accountants kan inspireren? Laat het ons weten. Zo houden we samen de vinger aan de pols van een sector in beweging.