Of het nu gaat over Trump, technologie of tarieven: de wereld verandert snel, en ondernemers rekenen op hun accountant om mee te blijven. In deze editie vind je inzichten en concrete tips om je rol nog sterker op te nemen.
En verder in deze editie:
- Fiscale fiches: drie tips om alle nodige informatie voor de inkomsten van 2024 volledig en correct door te geven;
- Wat de nieuwe NACE-codes betekenen voor jouw klanten;
- Waarom de terugbetaling van crisisuitkeringen opnieuw actueel is.
Veel leesplezier!
Column
Trump
De afgelopen weken is duidelijk geworden dat we in een nieuw tijdperk zijn beland. Het dieptepunt was de ongeziene clash live op tv tussen president Volodymyr Zelensky en de Amerikaanse president Donald Trump, samen met zijn vice-president J.D. Vance. Het presidentschap van Trump heeft al voor veel grote geopolitieke verschuivingen gezorgd. Zo kondigde Trump zware invoerheffingen aan voor Europese bedrijven. Deze wispelturigheid maakt het voor accountants vandaag erg moeilijk om ondernemers te adviseren.
In eigen land is er protest tegen het crisisbeleid van de nieuwe regering. De vakbonden verzetten zich vooral tegen de pensioenmaatregelen van de federale regering. De spoorbonden kiezen voor treinstakingen boven sociaal overleg. Je zou denken dat staking het laatste redmiddel is wanneer de dialoog mislukt. Niet dus. Minister van Pensioenen, Jan Jambon, staat voor de moeilijke taak om de nieuwe pensioenhervormingen op touw te zetten. Gelukkig lijkt Jan Jambon in zijn andere rol als minister van Financiën wel het vertrouwen van de accountancysector te krijgen. Accountants verwachten dat er weer vlotter samengewerkt kan worden met de FOD Financiën. Donald Trump zou zeggen dat je met de Administratie een geweldige deal moet sluiten.
Op Europees vlak worden de verplichte duurzaamheidsrapportages flink teruggeschroefd. Dit betekent dat de verwachte extra administratieve last er voor accountants niet komt. Alleen de grootste ondernemingen zullen nog aan de verplichtingen moeten voldoen. Men rekent op de goodwill van de kmo’s om verdere duurzaamheidsacties te ondernemen. Misschien is dat goed nieuws, want accountants hebben nog andere katten te geselen. De deadline voor elektronische facturatie komt snel dichterbij. Veel ondernemingen moeten de komende maanden een digitale versnelling hoger schakelen en rekenen daarbij op de hulp van de accountant.
We staan aan de vooravond van de doorbraak van artificiële intelligentie (AI) in de accountancywereld. Techinvesteerder Jurgen Ingels spreekt over een periode van drie tot vijf jaar. Volgens hem draait de volgende digitaliseringsgolf om platformen die naast financiële ook operationele data samenbrengen. Advies wordt naar een hoger niveau getild, maar de accountant moet verder investeren in technologie. Weer een abonnement erbij, hoor ik je zeggen: x euro per maand maal zoveel klanten.
In het interview met Professor ondernemerschap Yannick Dillen van Vlerick Business School lezen we dat abonnementsformules ook grenzen kennen. Wat is het psychologische maximumbedrag dat een accountant wil besteden aan softwareoplossingen? Een kleine rondvraag leert ons dat dit nu rond de 15% van de omzet ligt. Dit kan iets meer of minder zijn, afhankelijk van de omzet uit advies. Kleine en middelgrote kantoren zoeken daarom naar een partij die voor hen een groepsaankoop wil organiseren. Grote accountancybedrijven onderhandelen vaak rechtstreeks met softwareleveranciers om betere voorwaarden te krijgen. Het principe van een groepsaankoop is eenvoudig: meerdere accountantskantoren bundelen hun krachten om software aan te kopen tegen een betere prijs. Trump zou zeggen: "Je moet proberen de beste deal af te dwingen."
De uitdagingen zijn groot, maar de kansen ook. In onzekere tijden rekenen ondernemers op hun accountant. Laten we er samen voor zorgen dat de accountant zijn rol volledig kan spelen. Deal?
Danny De Pourcq
Interview
“Een goed paard is nog geen goede ruiter”
Yannick Dillen, Professor in ondernemerschap aan Vlerick Business School, ziet zichzelf liever als begeleider dan als ondernemer. In dit interview deelt hij frisse inzichten over hoe accountants hun rol kunnen herdenken. Van schaalbaar werken zonder extra volk, tot sterker inspelen op wat klanten écht willen.
In de kijker
#Fiscale fiches 2024 voor bedrijfsleiders: niets vergeten?
SD Worx zorgt ervoor dat de fiscale bezoldigingsfiches van onze klanten jaarlijks correct en tijdig, tegen 28 februari 2025, worden ingediend bij de fiscus. We raden je aan om na te gaan of alle nodige informatie voor de inkomsten van 2024 volledig en correct is doorgegeven.
Heb je nog wijzigingen voor 2024? Geef eventuele correcties door via de Bedrijfsleidersservice. Zo kunnen wij de aanpassingen verwerken en corrigerende fiches opstellen. Lees hieronder de drie belangrijkste tips.
1. Snel jaarbedragen aanpassen in de Bedrijfsleidersservice
Om de jaarbedragen van de lonen en andere voordelen eenvoudig af te stemmen (bijv. wijziging bedrijfswagen of VAPZ-bijdragen), vul je gewoon via de bijboekingskolom het gewenste jaartotaal in, of pas je de forfaitaire berekeningsformule aan.
Voor onze gezamenlijke klanten worden de (terug)betalingen en verhogingen van de sociale bijdragen automatisch opgehaald vanuit Xerius Desk. Dit zorgt ervoor dat je de effectief betaalde bijdragen via de vennootschap direct kan wijzigen in het voordeel alle aard.
2. Zorg voor de registratie van de Terugbetaalde Onkosten
Sinds 2022 moeten alle terugbetaalde onkosten (forfaitair of werkelijk) worden vermeld op de fiscale fiche. Dit geldt voor kosten op basis van normen (zoals dienstreizen naar het buitenland) én bewijsstukken (facturen, bonnetjes). Ook voor kosten terugbetaald buiten de loonlijn, geldt de ficheplicht.
Controleer of alle kosten correct zijn geboekt en breng de ontbrekende onkosten in orde voor de opmaak van de corrigerende fiches. Houd er rekening mee dat terugbetalingen o.b.v. facturen op naam van de firma buiten de ficheplicht vallen.
3. Wat je moet weten over de nieuwe Ficheplicht voor Bedrijfsfietsen
Vanaf inkomstenjaar 2024 worden voordelen van bedrijfsfietsen die voor woon-werkverkeer worden gebruikt, opgenomen op fiscale fiches. Deze voordelen blijven vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen voor wie de forfaitaire beroepskosten toepast.
In onze Bedrijfsleidersservice kan je de werkelijke waarde van de vrijgestelde bedrijfsfiets eenvoudig invoeren door op het plusje naast vrijgestelde voordelen te klikken.
Vergeet niet om je aanpassingen te bevestigen in de bijboekingskolom en onmiddellijk af te sluiten. Zo worden de wijzigingen correct verwerkt en opgenomen op de fiscale bezoldigingsfiche 281.20 bij de volgende opmaakronde.
Kort Nieuws
Bel-Emp van SD Worx ontzorgt de buitenlandse klant én zijn accountant
SD Worx ontwikkelde een nieuwe premium propositie voor de Belgische
KMO-markt. Met “Bel-Emp” (kort voor: Belgian Employers) richt SD Worx zich op in België gevestigde werkgevers die nood hebben aan een vorm van internationale ondersteuning.
Ook voor jou als accountant of belastingadviseur is dit een interessant aanbod. Dit type klant heeft vaak een intensievere begeleiding nodig voor zijn payroll- en HR-processen, wat meestal niet je hoofdactiviteit is.
Over wat voor werkgevers spreken we? Het internationale aspect kan van velerlei aard zijn, gaande van een buitenlandse zaakvoerder die onze landstalen niet machtig is (of niet de landstaal van zijn regio) tot het Belgische filiaal van een internationale organisatie waar nood is aan specifieke rapportering, adviesverlening en communicatie die verder reikt dan de standaard Belgische praktijken.
De Bel-Emp dienstverlening wordt momenteel aan een premiumtarief aangeboden in het Engels, Duits, Nederlands en Frans. Ze richt zich naast de verregaandere persoonlijke communicatie en begeleiding ook op een flexibelere aanpak van payrollprocessen en bijhorende rapportering. Op die manier streeft SD Worx ernaar om zich zo goed mogelijk aan te passen aan de internationale werkgever in plaats van andersom.
Tot slot: ook voor buitenlandse werkgevers zónder vestiging in België heeft
SD Worx al jarenlang een bijzonder aanbod binnen de Belgische KMO-markt: Foreign Employers.
Meer info? Ondernemingen die starten met personeel, kunnen onze startersadviseurs contacteren, bestaande KMO-werkgevers kunnen contact opnemen via internationalsales@sdworx.com.
Nieuwe NACE-codes 2025: check even mee voor je klant
Sinds 1 januari 2025 geldt een nieuwe NACE-BEL nomenclatuur. Op 28 maart worden de NACE-codes op vestigingsniveau automatisch aangepast. Een goed moment om te controleren of de ingeschreven activiteiten nog kloppen. Alleen wat je effectief doet, mag nog geregistreerd staan – met maximaal vijf hoofdactiviteiten. Dien openstaande aanvragen dus zeker tijdig in.
Terugbetaling crisisuitkering verplicht opnieuw opgevolgd
Sommige zelfstandigen ontvingen tijdens de coronaperiode een uitkering die achteraf (gedeeltelijk) onterecht bleek. Omdat het Grondwettelijk Hof nu duidelijkheid bracht, verplicht de overheid om de terugbetaling opnieuw te activeren. Xerius bezorgt de betrokkenen een brief met de afrekening en mogelijke opties zoals een afbetalingsplan of verzaking.
Voorbereid op de toekomst: nieuwe AI-regels voor Europese werkgevers
Vanaf 2 februari 2025 moeten alle Europese werkgevers ervoor zorgen dat hun personeel en andere vertegenwoordigers die AI-systemen gebruiken, voldoende kennis hebben van AI. Daarnaast moeten verboden AI-systemen vóór deze datum uit de handel worden genomen en/of het gebruik ervan worden stopgezet. Hoewel het nationale handhavingskader met boetes pas op 2 augustus 2025 van kracht wordt, is het verstandig om niet tot het laatste moment te wachten.
Lees onze blog voor meer detail en praktische tips: 2 februari 2025: de eerste deadline van de AI-act nadert snel | SD Worx
Wat betekent het nieuwe regeerakkoord voor bedrijfsleiders?
Het regeerakkoord kondigt ook voor bedrijfsleiders en managementvennootschappen heel wat wijzigingen aan. Zo moeten zelfstandigen evenzeer een graantje meepikken van de regeringsambitie om de nettolonen te verhogen. Het jaarlijkse brutoloon zal maximaal voor 20% uit voordelen alle aard mogen bestaan.
Wat het sociale luik betreft, zullen grotere bedrijven iets meer vennootschapsbijdrage moeten betalen, en de kleine iets minder. Verder wil de regering de verschillende pensioenstelsels vereenvoudigen en komt er een verhoging van de maximale VAPZ-bijdrage.
Op het fiscale vlak springen het hogere minimumloon om het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te genieten en de langere overgangsperiode voor hybride bedrijfswagens in het oog.
Meer details over de impact van het regeerakkoord op bedrijfsleiders en managementvennootschappen vind je in deze blog.
Agenda
Gratis opleiding cyberweerbaarheid
In samenwerking met de FOD Economie en de Europese Commissie ontwikkelde Xerius een hybride opleiding cyberweerbaarheid voor ondernemers. Via enkele videolessen en webinars krijg je tips die jij of je klanten meteen kunnen inzetten om de valkuilen van cybercriminelen te vermijden.
Opleiding Groeiwebinars
Deze gratis online opleidingen leveren meteen rendement op voor je zaak. Je versterkt cruciale skills en talenten bij jezelf en je medewerkers. Je speelt in op nieuwe opportuniteiten, en maakt zo je kantoor futureproof.
Bijkomend voordeel: je stemt de Groeiwebinars af op de specifieke situatie van jouw kantoor, want je kiest à la carte de webinars die jij of je medewerkers willen bijwonen.
Tot slot
Heb je vragen over een van de artikels in deze nieuwsbrief? Of wil je graag iets delen dat ook andere accountants kan inspireren? Laat het ons weten. Zo houden we samen de vinger aan de pols van een sector in beweging.